سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدایا! به من بینش در دینت و فهم در حکمتت و فقه در دانشت عطا فرما . [امام زین العابدین علیه السلام]

عامل بیماری ایدز چیست؟ - آمارگیران جوان
macromediaxtemplates for Your weblogList of Iranian Top weblogspersian Blogpersian Yahoo

نویسنده: محمد صادقی دوشنبه 86 مرداد 15   ساعت 8:5 صبح


عامل بیماری ایدز، ویروس ایدز یا HIV است. ویروس ایدز عضو گروهی از ویروس ها به نام رتر ویروس ها است و این ویروس باعث ایجاد بیماری نقص اکتسابی دربدن انسان می شود.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، ساختمان ویروس ایدز ساختمان ساده ای است که از یک ژن هشت کروموزومی در وسط تشکیل شده، اطراف این ژن را یک هسته پروتئینی احاطه کرده که سطح ویروس از پروتئین و مواد قندی پوشیده شده است.
ساختمان سطح ویروس به چسبیدن آن به سلول های خاص بدن انسان کمک می کند. این سلول های سیستم ایمنی بدن انسان هستند و مهمترین آنها لنفوسیت هایی به نام CD4 هستند که نقش مهمی در هماهنگ کردن پاسخ ایمنی بدن علیه عفونت دارند.
چگونه ویروس به سلول های انسان حمله می کند؟

ماده ژنتیکی ویروس ایدز ازجنس RNA است که با ماده ژنتیکی انسان که ازجنس DNA است تفاوت دارد، برای اینکه ویروس بتواند از سلول انسان با ماده ژنتیکی متفاوتش برای تکثیر خود استفاده کند باید بتواند RNA خود را به DNA تبدیل کند به همین خاطر ویروس پس از ورود به سلول انسان با استفاده از یک آنزیم به نام ترانس کریپتاز معکوس ماده ژنتیکی خود را که از RNA است تبدیل به DNA می کند (همانند ماده ژنتیکی انسان) سپس این DNA وارد یک کروموزوم انسان می شود و به این شکل در طول عمر سلول در داخل آن باقی می ماند، در واقع سلول انسان میزبان ویروس می شود.
این ذره ویروسی در سلول میزبان با استفاده از منابع سلول به رشد و تولید ذرات جدید RNA می پردازد، این ذرات جدید در داخل ویروس یا به صورت خاموشی باقی می مانند یا تحت تاثیر عوامل به صورت فعال درمی آیند سپس این ذرات از داخل سلول آزاد می شوند و با استفاه از آنزیم های ویروسی بلوغ خود را طی می کنند اینک هر یک از این ویروس های جدید آماده اند تا سایر سلول های انسان را آلوده کنند.
اگر ویروس در داخل سلول میزبان بسیارفعال شود ممکن است سبب شکافته شدن و مرگ سلول شود این یکی از روش هایی است که ویروس استفاده از آن باعث انهدام سلول های میزبان می شود.
با فعال کردن سلول های مهار کننده: این سلول ها از جنس سلول های سفید خون هستند که T8 نیز نامیده می شوند این سلول های مهارکننده، رشد ویروس را مهار یا کند می کنند.
با تولید پادتن: پادتنها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن برای مبارزه علیه عوامل بیماری زا تولید می شوند.
هنگامی که ویروس ایدز وارد بدن می شود، بدن علیه آنها پادتن های ضد ویروس ایدز را می سازد.
پادتن ضد ویروس ایدز به آن می چسبد و از ورود ویروس به سلول های جدید جلوگیری می کند در صورتی که پادتن ضد ویروس ایدز درخون شخصی دیده شود معنای آن این است که شخص به ویروس ایدز آلوده شده است. از این پادتن ها در خون برای تشخیص آلودگی به ویروس ایدز استفاده می کنند.
پاسخ ایمنی بدن نسبت به ویروس ایدزخاصیت تخریبی این ویروس روی سیستم ایمنی را گاه تا سال ها محدود می کند اما متاسفانه ویروس ایدز روش هایی که توسط آنها می تواند از چنگ سیستم ایمنی بدن آنها بگریزد.
فاصله زمانی بین آلودگی به ویروس تا ایجاد بیماری های وابسته به ایدز در افراد مختلف متفاوت است و معمولا به طور متوسط حدود 8 تا 10 سال طول می کشد.

نظرات شما ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تفاوت های من و رییسم...
[عناوین آرشیوشده]

فهرست
103093 :مجموع بازدیدها
23 :بازدید امروز
10 :بازدید دیروز
حضور و غیاب
یــــاهـو
درباره خودم
عامل بیماری ایدز چیست؟ - آمارگیران جوان
محمد صادقی
چاکر همه طرفدارا همتونو می بوسم
لوگوی خودم
عامل بیماری ایدز چیست؟ - آمارگیران جوان
جستجوی وبلاگ من
 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان











لینک دوستان
آقاشیر
جامعه امروز
آنتی دختر
فهرست موضوعی نوشته ها
طنز[32] . دین[29] . جامعه[27] . علمی[15] . کنکور[4] . ورزش[3] .
بایگانی نوشته ها
past
1/5/86 تا 1/7/86
زمستان 1386
پاییز 1386
اشتراک